تعداد بازدید: ۹۰
کد خبر: ۲۰۰۳۰
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۰ - 2024 04 May
بخش مکانیک خودرو هنرستان فنی و حرفه‌ای باهنر نی ریز

کمپانی‌های تولید کننده بر اساس قوانین بین‌المللی همیشه محدودیت‌هایی برای شتاب خودرو تعریف می‌کنند. دلیل این کار کم کردن مصرف سوخت و جلوگیری از وقوع تصادفات شدید است.  

اما ممکن است همان شتاب کارخانه نیز با مشکل روبرو شود.  
روش‌های مناسب افزایش شتاب خودرو  چیست؟

- بهره گیری از روغن موتور با کیفیت و تعویض فیلتر روغن

روغن موتور بی‌کیفیت، سبب می‌شود در طی حرکت پیستون در داخل سیلندر گرمای فراوانی به وجود آید؛ لذا زمینه برای شکل گیری احتراق در سیلندر زودتر از موعد جرقه‌زنی شمع‌ها فراهم می‌شود و موتور خودرو را معیوب می‌سازد.  علاوه بر کیفیت روغن موتور، دوره زمانی مناسب برای تعویض آن نیز اهمیت دارد. روغنی که دیر تعویض می‌شود، خاصیت روان‌کنندگی‌اش را از دست می‌دهد و به قطعات آسیب می‌زند و در نتیجه شتاب خودرو کم می‌شود.  بهتر است بدانید وظیفه پاکسازی روغن از آلودگی‌ها قبل از ورود آن به موتور بر عهده فیلتر روغن است. تعویض نکردن بموقع فیلتر روغن نیز سلامت موتور را به مخاطره می‌اندازد.  

توصیه می‌شود به نوع برند روغن موتور، زمان مناسب تعویض روغن و فیلتر روغن توجه داشته باشید.  

- تعویض فیلتر هوا در بازه زمانی مشخص

یکی از اجزای ساده خودرو، فیلتر هوا است. فیلتر هوا نقش چشمگیری در راندمان و عملکرد خودرو دارد. فیلتر هوا با پاک سازی هوای ورودی به موتور خودرو، مانع نفوذ آلودگی و گرد و غبار به بخش پیشرانه می‌شود.

این فیلتر به مرور زمان به دلیل جذب آلودگی‌ها مسدود می‌شود و با ایجاد اختلال در روند عبور هوای مناسب، شتاب خودرو را پایین می‌آورد.  

- تعویض لاستیک‌ها

نوع لاستیک در شتاب‌گیری خودرو بطور مستقیم تأثیردارد. برای هر نوع خودرو یک سایز لاستیک مناسب طراحی شده است. زمانی که عرض لاستیک زیاد باشد، در طول حرکت اصطکاک بیشتری با زمین شکل می‌گیرد و میزان شتاب خودرو کاهش پیدا می‌کند.  

لاستیک‌های فرسوده آج کمتری دارند و با افزایش میزان اصطکاک، سبب کاهش شتاب می‌شوند. در افزایش شتاب خودرو سه عامل لاستیک استاندارد، تنظیم فرمان و بالانس لاستیک‌ها دخیل هستند.  

- پاک سازی و تعویض انژکتور خودرو

وظیفه پاکسازی سوخت خودرو از آلودگی‌ها بر عهده انژکتور خودرو است. آلاینده‌های موجود در سوخت در دهانه انژکتور رسوب‌گذاری می‌کنند و مانع ورود میزان استاندارد سوخت در داخل سیلندر می‌شوند.  

عدم ورود سوخت مناسب، روند شکل‌گیری احتراق را مختل می‌کند و شتاب خودرو را پایین می‌آورد. برای افزایش شتاب خودرو، به تشخیص تعمیرکار مجرب، انژکتور را شست و شو دهید.  

- تنظیم کنترل کننده دریچه گاز

یکی از بخش‌های تأثیرگذار در شتاب گیری خودرو، کنترل کننده دریچه گاز است. در خودرو‌های قدیمی دریچه گاز به صورت مکانیکی تعبیه می‌شد. در خودرو‌های مدرن دریچه گاز برقی شده؛ و لذا میزان باز شدن دریچه گاز بر اساس محاسبات از قبل معین شده شکل می‌گیرد.  

یکی از عیب‌های دریچه گاز برقی کاهش شتاب خودرو است. برای تنظیم کنترل کننده دریچه گاز می‌توان تنظیمات دریچه را با مراجعه به مکانیک‌های متخصص به وسیله نرم افزار‌های ویژه ریمپ، به صورت استاندارد تغییر داد.

- بررسی پمپ بنزین خودرو

بنزین موجود در باک خودرو از طریق پمپ بنزین به سمت انژکتور منتقل می‌شود. بی شک عملکرد نامناسب پمپ بنزین سوخت‌رسانی به سیلندر را کاهش می‌دهد.  

- بررسی استپ موتور اتومبیل

یکی از کارکرد‌های مهم استپ موتور تنظیم هوای ورودی به سیلندر‌ها است. با معیوب شدن استپ موتور، هوای مورد نیاز سیلندر تأمین نمی‌شود و احتراق ناقص به وجود می‌آید.

استپ موتور به موجب قرارگیری در مسیر سوخت و هوا در معرض رسوب‌گذاری است. با رسوب‌گذاری استپ موتور، دریچه گاز به طور مناسب باز و بسته نمی‌شود و زمینه برای خاموش شدن موتور مهیا می‌شود.  

- سرویس کاتالیزور خودرو

نقش کاتالیزور خودرو را می‌دانید؟ موتور در طی شکل‌گیری عمل احتراق، گاز‌هایی را برای تصفیه به کاتالیست انتقال می‌دهد. کاتالیزور موظف است آلودگی‌ها را به گاز‌های بی‌خطر تبدیل کند. به مرور زمان و به موجب تکرار هدایت گاز‌های آلوده، در عملکرد کاتالیزور اختلال ایجاد می‌شود و شتاب خودرو کم می‌شود.  بدین‌ترتیب سرویس دوره‌ای کاتالیزور اهمیت دارد. بهتر است بدانید عدم مراجعه به سرویس‌های دوره‌ای، شما را ملزم به تعویض کامل آن می‌کند.

- تعویض سیم گاز

سیم گاز دریچه ورود هوای موتور به پدال گاز را متصل می‌کند. به میزانی که پای راننده بر روی پدال گاز فشار وارد می‌کند، میزان هوای ورودی به سیلندر افزایش می‌یابد و شتاب‌گیری خودرو شکل می‌گیرد.  

زمانی که سیم گاز شل می‌شود، با وجود فشاری که راننده به پدال گاز وارد می‌کند، دریچه هوا به اندازه مناسب باز نمی‌شود و هوای مورد نیاز سیلندر تأمین نمی‌گردد.  

- سبک سازی خودرو

یکی از راه‌های افزایش شتاب خودرو، کاهش وزن اتومبیل است.  

نظر شما
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
پربازدیدها